سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجله پربازدیدها


پمپ های صنعتی برای افزایش فشار آب و انتقال آن از مکانی به مکان دیگر استفاده می شود. پمپ های آب مدرن در سرتاسر جهان برای تامین آب شهرها، صنایع، کشاورزی و منازل مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین از این پمپ ها برای ارسال فاضلاب به تاسیسات تولیدی و به طور کلی ارسال آب استفاده می شود.

بیشتر پمپ های آب مدرن با برق کار می کنند، اما از منابع انرژی دیگر مانند موتورهای دیزل یا بنزین نیز استفاده می شود. در برخی مناطق دورافتاده مانند بیابان، می توان از پنل های خورشیدی برای تامین برق پمپ های الکتریکی کوچک استفاده کرد. برای آشنایی بیشتر با انواع پمپ صنعتی با الکتنو همراه باشید.

انواع پمپ های صنعتی مورد استفاده در صنایع

پمپ های صنعتی مختلفی وجود دارند که عملکرد یکسانی دارند اما با تکنولوژی های ساخت متفاوت.

مفهوم اصلی پمپ آب استفاده از یک موتور برای تبدیل انرژی دورانی یا انرژی جنبشی به حرکت سیال یا انرژی حرکت سیال (انرژی هیدرودینامیکی) است. انواع پمپ های صنعتی به شرح زیر تقسیم می شوند:

پمپ های جابجایی خوب

پمپ های رفت و برگشتی

سوکل پومباد

پمپ های گریز از مرکز

اگرچه انواع پمپ های صنعتی بیش از آنچه ذکر شد وجود دارد، اما این پمپ ها مهم ترین پمپ ها هستند.

پمپ حلزونی

آب برای کشاورزی کارآمد ضروری است. اغلب این نوع آب در منابع مختلف مانند چاه ها، برکه ها، نهرها و رودخانه ها یافت می شود. دستگاه پمپ آب موثرترین ابزار برای استخراج آب از این منابع است. انواع پمپ های صنعتی برای این پمپ آب وجود دارد که یکی از آنها پمپ های گریز از مرکز می باشد.

پمپ های گریز از مرکز در کشاورزی استفاده می شود. از این نوع پمپ برای پمپاژ فاضلاب نیز استفاده می شود زیرا این پمپ ها به راحتی در مخازن و مخازن نصب می شوند و به راحتی می توانند مواد معلق را در فاضلاب جابجا کنند.

پمپ های گریز از مرکز با یک پروانه کار می کنند که سیال از طریق آن وارد شده و با استفاده از نیروی گریز از مرکز از نوک پروانه به خارج منتقل می شود. این فرآیند سرعت و فشار سیال را افزایش می دهد و آن را مجبور به خروجی پمپ می کند.

پمپ های پیستونی

پمپ های پیستونی یکی از پرکاربردترین انواع پمپ های صنعتی هستند. این نوع پمپ معمولاً برای پمپاژ مایعات بسیار چسبناک مانند روغن، رنگ، رزین یا مواد غذایی استفاده می شود.

این پمپ ها در هر کاربردی که به دور موتور دقیق یا خروجی فشار بالا نیاز است استفاده می شود. برخلاف پمپ گریز از مرکز، دبی پمپ رفت و برگشتی تحت تاثیر فشار قرار نمی گیرد.

یک پمپ رفت و برگشتی دارای یک حفره در سمت مکش دستگاه و یک حفره دیگر در سمت تخلیه دستگاه می باشد. پمپ های آب با جایگزینی بین پر کردن حفره و حرکت مایع در هر چرخه، بدون توجه به حجم یا فشار مایع، مکش ایجاد می کنند.

پمپ های شناور

پمپ های شناور بر اساس پمپاژ شناور الکتریکی (ESP) کار می کنند. یک موتور سیستم ESP نیز برای کار در دماهای بالا (تا 300 درجه فارنهایت) و فشار بالا طراحی شده است.

بنابراین در بین انواع پمپ های صنعتی این پمپ می تواند بدون مشکل در داخل چاه های عمیق با فشار و دمای بالا کار کند. اگرچه نصب این پمپ ها به دلیل استفاده از کابل های برق خاص می تواند هزینه نسبتاً بالایی داشته باشد. اما این مشکل با توجه به بهبود تکنولوژی تولید کابل های فشار قوی تا حدودی حل شده است.

این پمپ ها اغلب در چاه های نفتی که نیاز به حفاری عمیق دارند استفاده می شود. همچنین می توان از این پمپ برای تخلیه آب های زیرزمینی در هنگام بارندگی های شدید و جلوگیری از سیل استفاده کرد.

پمپ های جابجایی مثبت

نوع دیگری از پمپ های صنعتی پمپ جابجایی مثبت است که در آن مایع از یک طرف مکیده شده و در پایان هر سیکل از سمت دیگر تخلیه می شود. استفاده از این نوع پمپ برای آب و مایعات با ویسکوزیته بالا مناسب است. خرید از سایت 1688


برای استفاده از این نوع پمپ باید از مسدود نشدن خط انتقال اطمینان حاصل کرد زیرا در این صورت فشار به سرعت افزایش می یابد و در نتیجه پمپ آسیب می بیند. کاربرد این نوع پمپ بسیار زیاد است و در صنایع شیمیایی، کاغذسازی، آب و فاضلاب و غیره کاربرد دارد.