سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجله پربازدیدها


آیا وقتی به دندان های خود نگاه می کنید احساس خوبی ندارید؟ وقتی می خندید نمی خواهید دندان های خود را ببینید زیرا می دانید چه شکلی هستند؟ اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است، شاید وقت آن رسیده باشد که لبخند خود را با روکش دندان تزئین کنید. لمینت دندان یا به اصطلاح روکش دندان یک پوشش نازک و مخصوص است که دندانپزشکان روی دندان های شما قرار می دهند تا ظاهر دندان های شما را بازگردانند.

ضخامت این روکش ها بسیار کم و حدود 5.5 تا 6 میلی متر است. این اندازه تقریباً نصف ضخامت یک سکه یا دو برابر ضخامت پوسته تخم مرغ است. با این حال، توجه داشته باشید که عدد ذکر شده یک میانگین جهانی است و سایر انواع، مانند Lumineers® ورقه ورقه، ممکن است نازک تر از این باشد.

بنابراین لمینت های دندان می توانند با بهبود ظاهر دندان ها به این دسته از افراد کمک کنند. آیا می خواهید در مورد انواع لمینت به خصوص لمینت های سرامیکی و اینکه چه چیزی برای شما مناسب است بیشتر بدانید؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا با کاربردها، هزینه ها، مزایا و نحوه قرار دادن لمینت روی دندان ها آشنا شوید.

لمینت های دندان چیست؟

لمینت های دندان ترکیبات خاصی هستند که برای پنهان کردن یا ترمیم آسیب دندان ساخته می شوند. آسیب دندان به اشکال مختلفی رخ می دهد.

لکه ها و رنگ ها

سخت و خسته کننده

خشم

دراز کشیدن به

فاصله بین دندان ها

لمینت های دندان ظاهر دندان افراد را بهبود می بخشد. این گچ‌ها برای افرادی که نمی‌خواهند برای مدت طولانی نگران ظاهر خود باشند و از سایر درمان‌های دندانپزشکی مانند سفید کردن دندان‌ها نتایج مطلوبی دریافت نمی‌کنند، مفید است.

اغلب، در طول فرآیند قرار دادن لمینت روی دندان، دندانپزشک مقدار کمی از مینای دندان را که لایه نازکی روی سطح دندان است، برمی دارد. بنابراین زمانی که پزشک لمینت ها را روی دندان قرار می دهد، فرد نمی تواند آنها را بردارد یا از آنها استفاده نکند.

انواع لمینت دندان

انواع لمینت دندان

به طور کلی دو نوع لمینت وجود دارد: لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیت رزینی. در قسمتی دیگر در مورد این دو نوع لمینت به تفصیل توضیح خواهیم داد.

لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی یک پوشش قوی و نازک است که دندانپزشک می تواند روی قسمت بالایی دندان ها و همچنین اطراف آنها قرار دهد. قبل از اتصال این نوع لمینت به دندان، دندانپزشک مقداری از مینای دندان را برمی دارد. رنگ لمینت های سرامیکی شبیه به رنگ دندان های طبیعی است، اما با سفید کردن آن می توانید لبخند درخشان تری داشته باشید.

ورق کامپوزیت

لمینت های کامپوزیت رزینی مشابه لمینت های سرامیکی هستند، اما قیمت کمتری دارند و دندانپزشک مینای کمتری را برای چسباندن آنها برمی دارد. گاهی اوقات دندانپزشک مینای دندان را برای قرار دادن روکش کامپوزیت جدا نمی کند. اگر ونیرهای دندانی کامپوزیت بریدگی یا آسیب دیده باشند، ترمیم آن‌ها معمولا راحت‌تر از لمینت‌های سرامیکی است.

تفاوت بین لمینت، روکش و ایمپلنت چیست؟

لمینت های دندان

لمینت های دندان، روکش ها و ایمپلنت ها همگی دندان های شما را زیبا می کنند. با این حال، آنها یک تفاوت دارند. تفاوت اصلی دیگر بین روکش ها، روکش ها و ایمپلنت ها این است که هر کدام قسمت خاصی از دندان را می پوشانند. معمولا لمینت های دندانی قسمت جلوی دندان ها را می پوشانند. اما روکش ها تمام قسمت های دندان (از جمله دندان های جلو، عقب و اطراف) را می پوشانند. بنابراین دندانپزشکان از لمینت برای ترمیم دندان های شکسته استفاده می کنند، به خصوص دندان هایی که قسمت زیادی از بافت خود را از دست داده اند. همچنین لمینت ها می توانند به افزایش استحکام دندان های ترمیم شده کمک کنند.

اما ایمپلنت ها اتصالات پیچ مانندی هستند که با چسباندن دندان های کشیده شده به استخوان فک جایگزین می شوند. در برخی موارد دندانپزشک می تواند از ایمپلنت برای افزایش استحکام روکش ها استفاده کند. دندانپزشک این کار را در صورتی انجام می دهد که دندان فرد کشیده شود یا قابل ترمیم نباشد. چون سرعت شکستگی آن زیاد است و نیاز به حذف دارد.

نحوه نصب روکش روی دندان

مراحل نصب لمینت دندان

نحوه قرار دادن دندان مصنوعی بستگی به نوع سینی انتخابی فرد دارد. در ادامه این مقاله فرآیند قرار دادن هر نوع قطعه بر روی دندان ها توضیح داده شده است.

لمینت سرامیکی

برای قرار دادن روکش بتنی، دندانپزشک از دندان قالب می گیرد، از دندان قالب می گیرد و از دندان قالب می گیرد. پس از بررسی اولیه، قالب را به آزمایشگاه می فرستد و در آنجا لمینت سرامیکی به سفارش ساخته می شود. زمانی که دندانپزشک روکش اصلی را آماده می کند، می توان تاج موقت را روی دندان گذاشت. در نوبت بعدی، دندانپزشک خوب بودن سیمان و درست بودن رنگ سیمان را بررسی می کند. سپس تغییرات لازم را انجام دهید. در نهایت گچ را به دندان ها می چسباند.

لمینت های کامپوزیت رزینی

دندانپزشک ابتدا دندان ها را تمیز می کند، آنها را تغییر شکل می دهد و آنها را برای قرار دادن لمینت باندینگ رزین آماده می کند. پس از آماده شدن دندان، دندانپزشک مواد کامپوزیت را به دندان می چسباند و قالب می کند. دندانپزشک رنگ این نوع لمینت را تغییر می دهد تا شبیه دندان های طبیعی انسان شود. سپس دندانپزشک از نور برای خشک کردن و سفت شدن مواد کامپوزیت استفاده می کند. پس از خشک شدن دندان ها، دندانپزشک آنها را صاف و صیقلی می کند تا شبیه دندان های واقعی شوند.

معایب لمینت دندان

هنگامی که روکش ها اعمال می شوند، حداقل برای چند سال روی دندان می مانند و برداشتن آنها می تواند بسیار دردناک باشد.

از آنجایی که دندان‌ها برای چسباندن لمینت به دندان‌ها کمی فرسوده یا تراشیده شده‌اند، در صورت عدم قرار دادن ست جدید، برداشتن آن‌ها بر شکل صورت و دندان‌های شما تأثیر می‌گذارد.

نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که روکش‌های سرامیکی به راحتی تراشه نمی‌شوند، اما اگر ترک می‌خورند، باید لمینت بریده‌شده را جدا کرده و روکش جدیدی را جایگزین کنید.

دندان قروچه می تواند به لمینت آسیب برساند و گاهی اوقات باعث پوسیدگی دندان های زیر لمینت می شود که در آینده به روکش، روکش، ایمپلنت دندان یا ایمپلنت های دندانی کوچک نیاز خواهد داشت.

شما باید از لمینت خود مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مسواک زدن منظم دندان های طبیعی خود مراقبت کنید.

اگر روی دندان های خود پلاک دارید، ممکن است در ابتدا برای مدت کوتاهی نسبت به غذاها یا مایعات سرد و گرم حساسیت بیشتری نشان دهند.

در نهایت، اگر قصد دارید تزریق لب، پرکننده‌ها یا سایر روش‌های زیبایی در اطراف دهان، لب‌ها، چانه و ناحیه گونه‌تان انجام دهید، به خاطر داشته باشید که تغییرات صورت شما می‌تواند بر ظاهر روکش‌ها تأثیر بگذارد.

اگر می خواهید دندان های خود را بدون لمینت سفید کنید، باید قبل از گذاشتن لمینت دندان این کار را انجام دهید، زیرا نمی توانید رنگ یا سایه مواد چینی یا کامپوزیت را تغییر دهید.

پس از قرار دادن لمینت روی دندان مراقب باشید

پس از قرار دادن روکش ها، دندانپزشک ممکن است از شما بخواهد که آنها را در قرار بعدی خود بررسی کنید. در واقع دندانپزشک مطمئن می شود که لمینت ها محکم ثابت شده و باعث ناراحتی نمی شوند. بنابراین اگر فردی در دهان خود احساس خوبی ندارد می تواند از دندانپزشک بخواهد که آن را رفع کند. اگر فردی لمینت های جدید روی دندان های خود داشته باشد، می تواند غذاها یا نوشیدنی های مختلفی بخورد. البته به افراد توصیه می شود از غذاهایی که دندان هایشان را لکه دار می کند کمتر استفاده کنند تا عمر لمینت های دندان بیشتر بماند.

همچنین، پس از لمینت دندان، دندانپزشک ممکن است به شما توصیه کند از موارد زیر اجتناب کنید:

گاز گرفتن اجسام سخت

اوو فائو

از محافظ دهان استفاده کنید

دندان قروچه

غذای سفت بجوید

چیزها را با دندان باز کنید

پس از فرآیند لمینیت، ممکن است لکه های ناهموار روی لمینت ها ظاهر شود. اگر مشکل با گذشت زمان بهبود نیافت، فرد می تواند از دندانپزشک بخواهد تا آن را برطرف کند. اغلب به دلیل باقی ماندن چسب روی روکش ها، قسمت هایی از سطح لمینت زبر می شود و می توان سوراخ هایی در آن ایجاد کرد. بنابراین رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است.

لمینت می تواند حدود 10 سال دوام بیاورد. پس از این مدت، شما باید آنها را جایگزین کنید. مدت زمان بسته به مواد استفاده شده توسط دندانپزشک و نحوه مراقبت فرد از آنها متفاوت است.

مراجعه به سایت: https://drsheidaclinic.com/dental-laminate/