سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجله پربازدیدها

ا این ارز دیجیتال بر موانع خلاقانه و قانونی غلبه می کند و واسطه ها را در امور مختلف مالی و بانکی حذف می کند تا امکان تراکنش های مالی بین المللی را فراهم کند. به همین دلیل توانست در مدت زمان کوتاهی توجه یک نفر را به خود جلب کند.

پس از «بیت کوین»، ارزهای رمزنگاری شده زیادی با ویژگی های مشابه در جهان ظاهر شدند و وجود داشتند. رمزارزها دارای ویژگی ها و قابلیت های شگفت انگیزی هستند و به همین دلیل است که پس از گذشت 10 سال از عمر خود بسیار محبوب شده اند.

رمزارزها بر روی یک پلتفرم شبکه بزرگتر به نام «زنجیره بلوک» کار می کنند. این شبکه تعداد زیادی کاربر دارد و داده های موجود در شبکه قابل تغییر نیستند

به دلیل «شیوع»، «تعداد کاربران زیاد»، «عدم تخلف و کلاهبرداری در شبکه» و «عدم نظارت بر شبکه» محیطی رایگان و کارآمد برای فعالیت های ارتباطی در حوزه های مختلف است.

به طور دقیق تر، «بیت کوین» بر روی پلت فرم یک شبکه بلاک چین غیرمتمرکز عمل می کند

تعریف بیت کوین

بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال خطوطی از کدهای کامپیوتری هستند که ارزش پولی دارند. این خطوط کد توسط کامپیوترهای قدرتمند با مصرف انرژی بالا تولید می شوند. به ارزهای دیجیتال «ارز دیجیتال» نیز گفته می شود.

این ارزها نوعی ارز دیجیتال هستند که از محاسبات پیچیده ریاضی تشکیل شده است. ممکن است بپرسید که "کریپتو" در کلمه کریپتوکارنسی به چه معناست و از کجا آمده است؟ این کلمه از "رمز نگاری" آمده است.

رمزنگاری فرآیندی است که ایجاد سکه های جدید را تضمین می کند.

مهمترین چیز در مورد ارزهای دیجیتال عدم نظارت مرکزی آنهاست. به عبارت ساده، هیچ دولت، سازمان و نهادی این ارز را رصد نمی کند و در یک شبکه کاملا رایگان، بدون سانسور یا مسدود شده فعالیت می کنند.

دولت های مختلف در کشورهای مختلف هنوز نمی دانند چگونه به ارز دیجیتال واکنش نشان دهند.

برخی از آنها با ممنوعیت فعالیت در این زمینه سعی در محدود کردن آثار آن دارند و برخی دیگر سعی در درک بهتر آن و استفاده کامل از ویژگی ها و ظرفیت های آن دارند.

سفری کوتاه در تاریخ بیت کوین

بیت کوین ارز شماره یک است. هیچ کس نمی داند چه کسی آن را ساخته است. البته این مشکل جدیدی نیست. این به این دلیل است که اکثر ارزهای دیجیتال به صورت خصوصی تولید می شوند.

گفته می شود که خالق بیت کوین «ساتوشی ناکوموتو» است. مشخص نیست که آیا ساتوشی ناکوموتو در واقع فردی است یا گروهی تحت این نام که شروع به تولید بیت کوین کرده است.

پس از تولد ارز دیجیتال، دیگر خبری از ساتوشی ناکوموتو نبود. چندی بعد ارزهای رمزپایه دیگری مانند «لایت کوین»، «اتریوم» و... به دنیا معرفی شدند.

یکی از مزایای اصلی بیت کوین این است که می توان آن را به صورت آفلاین روی سخت افزار امن ذخیره کرد. این حالت "ذخیره سازی در فریزر" نامیده می شود. در مورد سردخانه امکان سرقت رمزنگاری صفر است.

انبار سرد نقطه مقابل "ذخیره سازی گرم" است. ذخیره سازی داغ نوعی ذخیره سازی است که در آن داده ها در اینترنت ذخیره می شوند و در نتیجه می توانند به سرقت بروند.

بیت کوین ها از کجا می آیند؟ تماس با بیت ارز

توکن های بیت کوین پس از فرآیند استخراج ایجاد می شوند. استخراج فرآیندی است که طی آن تراکنش ها به دفتر کل عمومی اضافه می شوند. در طول این فرآیند، یک الگوریتم ویژه بر دشواری استخراج و تعداد کل توکن‌های تولید شده نظارت می‌کند.

از آنجایی که توکن های بیت کوین توسط یک الگوریتم (نه توسط بانک مرکزی) ایجاد و توزیع می شوند، سیستم بیت کوین تورم بازار ارز را دور می زند و جریان مالی ثابت سکه های جدید را همیشه تضمین می کند.

لطفاً توجه داشته باشید که با گذشت زمان تعداد توکن های بیت کوینی که به عنوان پاداش استخراج به ماینرها تعلق می گیرد کاهش می یابد. دلیل این امر فرآیند نصف شدن نمایی بیت کوین است.

نکته دیگر این است که سیستم پاداش استخراج تقریباً شبیه برنده شدن در لاتاری است. در حالی که بسیاری از افراد سعی می کنند با حل معماهای پیچیده با کمک رایانه های پیشرفته، بلوک های تراکنش جدیدی را به بلاک چین اضافه کنند، اما همه موفق نمی شوند و تنها یک کاربر می تواند در هر بار پاداش بیت کوین دریافت کند.

شما می دانید که بیت کوین ها فیزیکی نیستند و نمی توانید بیت کوین ها را نگه دارید یا از آنها برای خریدهای معمولی استفاده کنید. حساب این ارز دیجیتال در ترازنامه (دفتر کل یا بلاک چین) ثبت می شود. بنابراین، تعداد بیت کوین های جدید ایجاد شده برابر با مقدار اضافه شده به موجودی است.

با ایجاد توکن های جدید، آنها به دفتر کل اعتبار داده می شوند و ماینری که بلوک را اضافه کرده است، توکن های بیت کوین پاداش را در حساب عمومی خود دریافت می کند. حال اگر این شخص این بیت کوین ها را بفروشد یا استفاده کند، توکن های جدیدی وارد جریان مالی می شود.

این سیستم باعث افزایش مداوم و قابل پیش بینی عرضه پول می شود و امنیت سیستم بیت کوین را تضمین می کند. در واقع، هرچه افراد بیشتری یک دفتر کل را تأیید کنند و سعی کنند بلوک های جدیدی به آن اضافه کنند، احتمال درستی بلاک چین بیشتر می شود. در چنین حالتی، هسته های مخرب به ندرت می توانند این دفتر را دستکاری کنند.

چه کسی بیت کوین را کنترل می کند؟

برخلاف ارزهای فیات که توسط دولت ها و بانک ها کنترل می شوند، بیت کوین غیرمتمرکز است. پس چه کسی بیت کوین را کنترل می کند؟ پاسخ به این سوال فقط به یک فرد یا سازمان محدود نمی شود.

در واقع بیت کوین توسط کاربران، استخراج کنندگان، نودها، صرافی ها و توسعه دهندگان آن در سراسر جهان اداره می شود. بیت کوین سیستمی مبتنی بر قوانینی است که توسط شخص خاصی ایجاد نشده است. خالق بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو، در برگه سفید این ارز دیجیتال اعلام کرد که بیت کوین سیستمی از تراکنش های الکترونیکی است که بر اعتماد متقابل (مشترک با ارزهای فیزیکی) متکی نیست.

این شبکه قدرتمند از همه اعضای خود می خواهد که از یک سری قوانین مشترک پیروی کنند و این اساس الگوریتم های اجماع است. یعنی قوانین بر اساس نظر اکثریت وضع می شود. نقش هر یک از اعضایی که این سیستم را مدیریت می کنند به شرح زیر است:

توسعه دهنده: هر کاربر در این شبکه همتا به همتا می تواند نسخه نرم افزاری را که قصد استفاده از آن را دارد انتخاب کند. سازندگان بیت کوین نمی توانند از این تغییرات از سوی کاربران جلوگیری کنند.

ماینرها: امنیت شبکه بیت کوین توسط ماینرها تامین می شود. با وجود وضعیت بحرانی این اعضا، ماینرها می توانند مانند کاربران بیت کوین به شبکه دسترسی داشته باشند.

گره ها: داوران بیت کوین به عنوان گره شناخته می شوند. این افراد بر تراکنش ها نظارت می کنند و هر بلوک را قبل از اضافه کردن آن به شبکه تأیید می کنند. توسعه دهندگان می توانند ویژگی های جدید را پیشنهاد کنند. با این حال، اگر گره ها این پیشنهادات را نپذیرند، تغییری در سیستم ایجاد نخواهد شد. به عنوان مثال، اگر یک گره با به روز رسانی سیستم موافق نباشد، به روز رسانی دیگر نمی تواند رخ دهد.

چرا ارزهای دیجیتال بحث برانگیز هستند؟

این داستان دلایل زیادی دارد. به عنوان مثال، بین سال های 2011 تا 2013، مجرمان از بیت کوین برای تراکنش های خود استفاده و توزیع می کردند. نبود ناظران دولتی، فعالیت های غیر جالب، فرار مالیاتی و ... باعث شد تا مجرمان به این ارز دیجیتال روی بیاورند.

همانطور که قبلاً گفتیم، دولت ها هنوز نتوانسته اند مقررات منسجمی در مورد ارزهای دیجیتال تدوین کنند. بنابراین هیچ مشکلی مانند دریافت مالیات بر روی این ارز دیجیتال وجود ندارد.

یکی از دلایلی که نام  صرافی بیت ارز های رمزنگاری شده را در جهان به ارمغان آورد «تقلب» است.

کلاهبرداری ها همان دام هایی هستند که در دنیای ارزهای دیجیتال به بهانه سودآوری بر سر راه کاربران به خصوص تازه واردها یا غیر وارد شده قرار می گیرند.

بلاک چین (همان پلتفرمی که ارزهای رمزنگاری شده روی آن معامله می شود) ارتباط مستقیم بین افراد را امکان پذیر می کند، بنابراین نیازی به واسطه هایی مانند بانک ها یا موسسات مالی نیست.