سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجله پربازدیدها

 

این بنا با داشتن گنبدی خمیده و ترکدار، توسط طاقهای مقرنسی و کاشیهای سبز معرق پوشیده شده و دارای کتیبهای به خط کوفی و سنگی با متن وقفنامههای مسجد به خط نسخ میباشد. موزهی کلیسای وانک درواقع نه تنها موزهای مهم برای ارمنیها بلکه بزرگترین موزهی اصفهان میباشد.کتابخانهی مجموعهی کلیسای وانک از مهمترین مراکز ارمنیشناسی در دنیا میباشد. یکی از مشهورترین چهارباغهای ایران، چهارباغ عباسی اصفهان است که هر چند امروزه از عظمت و شکوه آن چیز زیادی باقی نمانده است، ولی در زمانی نه چندان دور مورد توجه هنردوستان ایرانی و جهانگردان سایر ملل قرار داشته است.هر زمانی که میخواهید به اصفهان سفر کنید به یاد داشته باشید که کجارو به شما کمک میکند تا بتوانید سفرتان را با پایینترین هزینهها آغاز کنید. تعیین کاربری برای حفظ و احیا واجب است، اعتقاد دارم تا زمانی که از یک بنا استفاده نشود، نه تنها به حراست از آن کمک نکرده، بلکه آرام آرام تصویر آن از ذهنها پاک و به ویرانی آن کمک میشود. مارکار، موزهای تماشایی در دل یزد است که فاصله کمی با بازار خان یزد دارد. میتوانید روی این صندلیها نشسته، یک نوشیدنی گرم بخورید و از تماشای شور و زندگی که در چهار باغ جریان دارد لذت ببرید! با حرکت به سوی مرکز شهر و خیابانهای قدیمی آن، اولین جایی که موردتوجه توریستها و گردشگران قرار میگیرد مسجدجامع یزد است که با داشتن بلندترین منارههای جفتی جهان و همچنین گنبدی متفاوت و چشمنواز، نگاه هر بینندهای را خیره میکند. بقعه دوازده امام یزد به عنوان شاهکاری از معماری دوره سلجوقیان، با گچبریهای بالای محراب و کاشیکاریهای معرق اطراف آن، چشم هر بینندهای را به خود خیره میکند. دو شبستان زمستانی و تابستانی و یک محراب هم دیگر بخشهای مسجد را تشکیل میدهند. این بازار سنتی علاوه بر اینکه از هسته های اصلی اقتصاد شهر به شمار می رود ، سالانه بازدیدکنندگان زیادی را هم به دلیل معماری و اصالت آن به خود جذب می کند .

بزرگترین چرخ فلک (بدون پره) دنیا در کوریای جنوبی ، که بزرگتر از چشم دبی و چشم لندن میباشد در مجموع، حدود 153 مغازه فعال و بخش های مختلفی همچون بازار، حمام، میدان و مدرسه نیز در آن جای دارد. آب انبار پنج بادگیر ( ستی فاطمه): این آب انبار در ضلع شمالی میدان و در در کوچه شیخ اسداله قرار دارد و در دوره صفوی به دستور ستی فاطمه خاتون،همسر امیر جلال الدین چخماق شامی (حاکم وقت یزد)، برای استفاده ی مردم احداث شده است. از این کاخ برای استقرار و پذیرایی از مهمانان شاه استفاده میشد. این جاذبه ها عبارتند از وکتور پل خواجو، وکتور چهلستون، وکتور مسجد شاه و وکتور عالی قاپو می باشد. وکتور اصفهان شامل چهار طرح وکتور زیبا از جاذبه های اصفهان با 20% تخفیف می باشد. دستمال، ترمه یزدی، جواهرت و طلا جزو سوغاتی های ارزشمند خان یزد هستند. علاوه بر آن موزه ترمه یزد نیز به تازگی در زمره جاهای دیدنی این شهر پرگردشگر قرار گرفته است. اگر علاقهمند هستید که منظرهای وسیع از شهر یزد را به نظاره بنشینید، حتماً سری به خانه هنر یزد و بام سنتی آن نیز بزنید. پایه فعالیتهای فرهنگی ما در طبقه دوم میدان نقشجهان یک گالری موزه است که در درجه اول تبدیل به محلی برای معرفی آثار نفیس و هنرمندان باشد و سپس در بحث حراجهای هنری تبدیل به بازارچهای برای آثار منحصربهفرد، نفیس و فاخر شود. میدان زیبا و فاخر نقش جهان شهر اصفهان از جمله آثار تاریخی ارزشمند ایران است. این مسجد زیبا به دستور میرچخماق در دوران تیموری ساخته شده و به نام مسجد دهوک معروف است. خانه هنر (کافه هنر) یزد با قرارگیری در جنب حمام تاریخی ابوالمعالی، بنایی قاجاری است که با نام ثبتی «خانه مهدی ملکزاده» شناخته میشود. با گذر از این کوچهپسکوچهها، یکی دیگر از سازههای زیبای بافت سنتی شهر دیده میشود که به مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر معروف است. این مجموعه که بخشی از آن به گالری تماشایی و همچنین کارگاه سفال و فروشگاه صنایع دستی ارگانیک تبدیل شده، در پشتبام خود نیز با تختهای سنتی و منظرهای عالی از بافت سنتی یزد، به استقبال مهمانان و بازدیدکنندگان میرود.

وقتی نام چهارباغ را بر زبان جاری میکنیم، ناخودآگاه ذهنها به سمت یک بستر تاریخی میرود. درخصوص علت نامگذاری این کوچهها باید گفت که در قدیم، اهالی برای آشتی دادن کسانی که از هم دلخوری داشتند، آنان را از سوی مخالف راهی این کوچهها میکردند که به دلیل باریک بودن کوچهها و رویارویی خواهناخواه افراد، آن دو نفر ناخودآگاه در مقابل هم قرار میگرفتند و به نوعی وادار به گفتوگو و احوالپرسی میشدند که بدین ترتیب کدورت قبلی از میان میرفت. زنجیری بر درگاه این کاخ بوده که افراد به آن پناه برده و از تعرض مصون بوده اند و به جز شخص شاه کسی دیگر حق تعرض به آنان را نداشته است. بازار دروازه مهریز با ارتفاع چهار متر در قسمت شمالی و جنوبی بازار خان قرار گرفته و از مصالح خشت و گچ و آجر در ساخت آن استفاده شده است. بافت تاریخی یزد که امروزه حدود 200 هکتار از آن در لیست میراث تاریخی یونسکو به ثبت رسیده، عنوان نخستین شهر ساخته شده از خشت خام و همچنین دومین شهر تاریخی جهان را از آن خود کرده و در زمره یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای ایران قرار اجاره ماشین برای سفر گرفته است. نباید فراموش کرد که خشت ها را در پایین تپه تهیه می کرده اند. غیره اگر در بازار حسنآباد و یا جلفا به سنگفرشها، جدارهها، نردهها و نگاه کنید، متوجه خواهید شد که در همکاری با کسبه به تعامل خوبی رسیدیم. طبقه دوم میدان نقش جهان هم از این قاعده مستثنی نبوده و فضای خوبی است که سالها رها شده و کاربری مناسبی برای آن تعریف نشده است. روی دیوارهای شاهنشین حمام خان یزد، میتوانید نقاشیهایی را ببینید که راوی داستانهایی از شاهنامه هستند. در این میان بازار خان یزد، بزرگ ترین بازار تاریخی این شهر است و به دوران ناصرالدین شاه قاجار تعلق دارد.

این آتشکده چیزی حدود 1500 سال دیرینگی دارد. در سال 819 شاه نظام کرمانی دست به ساخت و ساز جدید می زند وی کاشی کاری مسجد را تمام کرده و کتیبه ای به خط بهاالدین هزار اسپ (سوره فتح) بر صحن مسجد ثبت می کند که از آن کتیبه تنها بخشی در دو طرف ایوان باقی مانده است. امیدواریم اطلاعاتی که از بازار خان یزد با شما مطرح کردیم، شرایطی برای مسافرتی جانانه فراهم کند. امکان ندارد جایی صحبت از بهترین جاهای دیدنی نزدیک به بازار خان یزد مطرح شود و نامی از مسجد ملا اسماعیل به میان نیاید. معماری این مسجد بسیار بزرگ به قدری منحصر به فرد و بی بدیل است که هر سال گردشگران بسیار زیادی از نقاط مختلف دنیا به قصد بازدید از شاهکار هنر معماری به ایران و استان یزد سفر می کنند.در بسیاری از کشورها مسجد جامع یزد به عنوان نمادی ازاین استان و حتی نمادی از کشور ایران مطرح است و این بنا در شمار نخستین بناهای عظیم و پرقدمت کشور به شمار می رود. ترتیب تهیه? آتش برای آتش بهرام با دیگر آتشها متفاوت است و با روشهای خاصی صورت میگیرد که اساس آن بر تهیه? آتش از اجاق صنفهای مختلف است تا همه باهم، پیوند همبستگی داشته باشند. نابهسامانیها و وضعیت حریم میدان نقش جهان باید سامان یابد، در حوزه مدیریت اجرایی نباید نگاه پیچیدهای داشت، مسئله ساده است در دنیا یک میدان نقش جهان وجود دارد و این تک میدان که امانت به دست ما است باید بر اساس ضوابط یک نقطه منحصربهفرد با آن برخورد شود. به گردشگرانی که میخواهند با دستی پر از سوغات یزد به مسافرت خود پایان دهند، این نوید را بدهیم که بازار خان یزد مکان مناسبی برای خرید سوغاتی است. این موزه اطلاعات بسیاری سودمندی درباره موبدان زرتشتی و پیروان این آیین برای علاقهمندان فراهم کرده است.

در این موزه تا چشم کار میکند، عتیقههای باستانی، نمادهای زرتشتی و کتابهای قدیمی خودنمایی میکند. اگر سری به بازار خان یزد زدید، حتماً قسمتی از این گردشگری را به گشتوگذار در مسجد ملا اسماعیل اختصاص دهید. قسمتی از این مجموعه نیز به هنرستان اختصاص یافته است. همانگونه که اشاره کردیم، قسمتی از این بازار به راسته مسگرها اختصاص دارد. همچنین به این شیوه، سبک مغول یا ایرانی-مغول میگویند که نمونههایی از آن را میتوان در بناهایی در هرات و بخارا نیز مشاهده کرد. با فضای تعاملی امروز امیدوار به حضور سرمایهگذاران هستیم، باید انگیزههای جدید ایجاد و کارهای را برای سرمایهگذاری توجیه پذیر کرد. در شهرداری منطقه 1 و 3 اتفاقات خوبی در بحثهای جداره و کف در بافتها و بناهای تاریخی رخ داده که دستور کارهای آن از سوی میراث فرهنگی کنترل و نظارت میشود. از آنجایی که دوست داریم در سفر به شهر یزد، به شما خوش بگذرد، یک پیشنهاد ویژه برایتان داریم و آن هم، گرداگرد است. در نتیجه پیشنهاد میکنیم فرصت حضور در بازار خان را به فال نیک بگیرید و با خرید ظروف مسی یا دیگر سوغات یزد، خود و عزیزانتان را حسابی تحویل بگیرید. بازار پنجه علی یا همان بازار مسگران، محل ساخت و عرضه ظروف زیبای مسی است و به دلیل علاقه مردم به ظروف مسی و خرید سوغاتی، شلوغ تر از قسمت های دیگر می باشد. بازار زرگری، پنجه علی، بازار علاقبندی، بازار ملا اسماعیل، بازار کاشیگری، بازار افشار، بازار چیتسازی، بازار مسگری، بازار شاهزاده فاضل، بازار دروازه مهریز و بازار نخودبریزها از جمله بازارهای دیدنی در دل این بازار تاریخی است. رستوران باغ دولت آباد یزد در کنار این بنا فضای دل نشینی را ایجاد کرده است. در شهر بعد از استراحت کوتاهی در هتلهای یزد از میدان امیر چخماق و بازار خان بازدید میکنید و در باغ تاریخی دولت آباد که بلندترین بادگیر دنیا را درون خود جای داده است، دیدن کرده و در این مجموعه با همسفران خود شبنشینی بسیار عالی را تجربه خواهیم کرد.

اخیراً برای کاروانسرای نخجوانیها در بافت پیرامونی اطراف مسجد شیخلطفالله نیز سرمایهگذاری یک طراحی آورده بود که گفتیم با کلیت طرح مخالفتی نداریم، اما ضوابط حریم میدان باید رعایت شود. کاخ عالی قاپو در مرحله اول، ورودی سایر بناها و مجموعه کاخهای سلطنتی بود. منتظر باشید تا یکی از عجایب کاخ عالی قاپو را در این طبقه ببینید. عجایب معماری این مسجد، از تاریخ بلند بالای آن پیشی میگیرد. این بازار در کنار جاذبههای گردشگری، اطلاعات زیادی درباره فرهنگ و تاریخ مردمان یزد قدیم در اختیار مسافران قرار میدهد. منابع تاریخی: بنای مسجد جامع کبیر یزد طی قرون متمادی بر بقایا و یا در کنار بناهایمتنوعی بنا گردیدهاست که در متون تاریخی تحت عناوین مسجد جمعه شهرستان ، مسجد جامع عتیق ، مسجد جمعه قدیم « درده » مسجد جامع نو و بناهایالحاقی آن بهاسامی گوناگون یاد شده است . کوچههای آشتیکنان یزد با فضای ساده و آرامشبخش خود، آدمی را به دل تاریخی کهن و دلنشین میبرند و یاد خاطرات کودکی را در ذهن بسیاری از افراد زنده میکنند. دیدنیهای بافت تاریخی یزد به همینجا ختم نمیشود و جایی در دل همان کوچهپسکوچهها، یک عمارت زیبا و معروف به نام خانه لاریها انتظار بازدیدکنندگان را میکشد. میراثی که در پوست و گوشت و خون مردمان نصفجهان تنیده و همه شهر دل در گروه آن دارند. این مجموعه 7 متر زیر زمین احداث شده و بخشهای مختلفی در آن قرار دارند. در این تور مجازی زیبا، با شما همسفر خواهیم بود به این جاذبه گردشگری فاخر و ارزشمند ایران زمین.

این عمارت بسیار زیبا 30 متر طول دارد و حدود 35 متر عرض آن می باشد از سطح مجاور این باغ به حالت دو متر بلندتر به واسطه دو پلکان 10 پلهای از زمین جدا شده است بعد از آن ایوانی با دو ستون چوبی قرار دارد که با ورودی های به سرسرا مرکزی ارتباط داده می شود. مدرسه چهارباغ عباسی اصفهان که در زمان گذشته معروف به مدرسه شاه بوده است آخرین آثار به جا مانده از عصر صفویان می باشد. آسیاب اشکذر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. میدان نقش جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. با دفتر یونسکو اصفهان نیز همکاری خوبی برای ثبتهای جهانی صورت گرفته که این کار با توجه به حساسیت بالا باید شسته رفته و آرام پیش برود. شهر تاریخی یزد با داشتن بافت سنتی ارزشمندی به وسعت 750 هکتار، از کهنترین مراکز استانهای ایران است که توانسته ضمن حفظ و مرمت آثار تاریخی خود، به عنوان نخستین شهر جهانی در فهرست میراث یونسکو ثبت شود. امروز در این شرایط به نوعی باید فضا را به شکلی مدیریت کرد که در تفاهم و تعامل باشد، مجموعه شهرداری به خوبی پای کار مسائل میراث هستند و مکرر جلسات مختلف خوب و مثمر ثمری با شورای شهر و شهرداری داشتیم. اگر قصد سفر به اصفهان را دارید بهتر است قبل از آن به خوبی راهنمای سفر به اصفهان را مطالعه کنید تا درمورد این شهر اطلاعات کاملی دریافت کنید.

خوشبختانه اخیراً فروشگاههای میدان نقش جهان سامان خوبی را پیدا کرده و ساماندهی بخشهایی از جدارههای مختلف نظیر تابلوهای اطلاعرسانی نیز در دستور کار قرار دارد که منتظر اعتبار 1401 هستیم. همانطور که گفتیم هر طایفه خیله مخصوص به خود را داشته تا اطرافیان بتوانند در آنجا استراحت کنند. فعالیت در فضای بازار بسیار دشوار است و مجموعه خدماترسانی نیز حق دارند، زیرا این فضا نمیتواند برای کار کردن آنها استاندارد باشد؛ اما به هر حال ضوابط میراثی در اولویت است. اما اگر می خواهید سفری به دور از شلوغی و در خلوت داشته باشید می توانید در زمانی غیر از این بازه برای سفرتان برنامه ریزی کنید. دیدن فیلم آکواریوم اصفهان به شما کمک می کند تا زمینه فکری لازم برای رفتن به آنجا را بیابید. این بازنگری برای افزایش اطمینان خاطر و جلوگیری از خطرات احتمالی لازم است. هر کدام از این خیله ها امکانات رفاهی لازم برای برگزاری مراسمات را داشتند. چندین چشمه سرویس بهداشتی و نمازخانه بهعنوان دیگر امکانات رفاهی بازار خان شناخته میشود. با توجه به اینکه بازار خان به یکی از جاهای دیدنی یزد تبدیل شده، در این بازار امکانات رفاهی برای گردشگران وجود دارد. هر قسمت از بازار خان یزد نام ویژه ای دارد و در هر کدام از این بخش ها، حرفه خاصی در حال انجام می باشد. سه بادگیر دیگر در بدنه ی دیوار بازارچه قرار دارند و بلندی ساقه آنها به 5/1 متر بالاتر از پشت بام بازارچه می رسد. در این دوره سبکهای متمایز هنر در بخشهای مختلف جهان اسلام قابل شناسایی است که با سلسلههای گوناگون حاکمان ارتباط دارند. صائب تبریزی با نام میرزا محمد علی در تبریز به دنیا آمدند که به دعوت شاه عباس به همراه خانواده به اصفهان نقل مکان کردند و به تبارزه یا تبریزی های اصفهان شهرت گرفتند. این مسجد اسامی دیگری به نام های مسجد جامع عتیق، مسجد جمعه نیز دارد و قدمت آن به قرن دوم هجری قمری باز می گردد.

همچنین در این کلیسا یکی از موزه های اصفهان نیز وجود دارد که اشیا و کتب قدیمی را به نمایش میگذارد. استفاده از این مصالح باعث شده است که این بازار حتی در گرمترین ماههای سال هم فضایی خنک و سایهگیر داشته باشد. به دلیل معماری خاص بازار و استفاده از مصالحی چون خشت، گل، آجر و گچ برای ساخت آن حتی در روزهای گرم سال هم هوای بازار خنک است. ساعات بازدید از مجموعه آکواریوم اصفهان درتمامی روزهای هفته از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر به صورت یکسره امکان پذیر است. صبح که باشد، میتوانید رقصی از نورهای رنگارنگ را در فضای مسجد ببینید. طول تالار هشت بهشت به نحوی است که با دارا بودن 8 ضلع حدود 25 متر می باشد و ضلع آخری آن از دیگر ضلع ها پهن تر می باشد و ضلع وسطی این کاخ را به گل گنبدی ساخته اند. پایینتر که بیایید در ابتدای چهارباغ عباسی به دروازه دولت میرسید، جایی که کاخ و باغ هشت بهشت قرار دارد . کاخ هشت بهشت اصفهان که با توجه و احترام زیادی نسبت به فرهنگ ایرانی ساخته شده است یکی از زیباترین جاهای ایران است که اقامت گاه آخرین حکمرانان صفوی نیز بوده است.نام این مکان باغ هشت بهشت است. در هشتی ورودی شرقی بنا، کتیبهای از کاشی که در آن متن وقفنامه مسجد آمده به تاریخ 765 ه.ق است؛ و این قدیمیترین تاریخ ثبتشده در بنا است. با این حال این قصه بر غصه برای مدیران میراث فرهنگی گاهاً شبیه کلاف پیچیدهای میشود که باز کردن گره از آن بس دشوار و حساس است؛ آن هم در استانی که تعداد بسیار زیادی بناهای ثبت شده دارد. انصافاً باید گفت جاذبههای گردشگری موزه مارکار بهاندازهای است که حیف است راهی بازار خان یزد شوید و سری به این مجموعه گردشگری نزنید. باید گفت کاشیکاریهای هنرمندانه این مسجد و به ویژه شمسه زیبای آن، شهرت و محبوبیت زیادی در بین عکاسان و مسافران ایرانی و خارجی دارد و به یکی از نمادهای هنری شهر یزد تبدیل شده است.

بسیاری از گردشگران خارجی علاقهمند به این نوع و شکل از آثار هنری هستند. در خصوص وجود ابنیه دیگر در این میدان نقل قول های زیادی هست، بخصوص قبل از ساخت این میدان گفته می شود که آثار زیادی از بین رفته است. در باغ پرندگان اصفهان، انواع پرندگان کمیاب وجود دارند که متاسفانه به علت قرار گرفتن در معرض انقراض، قابل مشاهده در سطح شهر و انظار عمومی نیستند. متخصصان مجموعه میراث فرهنگی در استان و کشور هم و غم حفظ و حراست از مجموعه نقشجهان را دارند. باید از خط آسمان حریم میدان نقش جهان حفظ و حراست شود. این بازار هنوز هم بافت سنتی و معماری قدیمی خود را حفظ کرده است . بازار خان یزد بازار سنتی یزد با معماری تاریخی است . گشتزنی در روستا، همصحبتی با مردم خونگرم یزدی و کمپ شبانه در کویر، تجربهای بینظیر و شگفتآور است که با سفر به روستای تاریخی فهرج میتوانید آن را به دست آورید. با توجه به توضیحاتی که تا به الان در مورد گور دخمه زرتشتیان (به شکل صحیح، دخمه) توضیح دادیم احتمالا معماری و ساخت آن ساده به نظر می رسد. برای بازدید از این کاخ تاریخی با مراجعه به سایت های اینترنتی و یا مراجعه حضوری به دفاتر هواپیمایی می توانید با خرید بلیط هواپیما اصفهان به این شهر هنری سفر کنید و از جاذبه های تاریخی آن نهایت لذت را ببرید.

این میدان در 6 طبقه احداث شدهاست که هر طبقه تزئینات هنری خاص خود را دارد. از آن جایی که هوا مساعد عملیات است، پس از اطمینان خاطر از چینش آجرها، عملیات انتقال کاشیها و آجرها بر روی ترک دوم صورت میگیرد. پیمانکار مرمت ترک دوم این گنبد از قبل انتخاب شده و کارهایی را انجام میدهد، اما ما نظارت خود را قویتر کردیم. تخریبها امروز خیلی کمتر شده، اما مشکلات مالی که مترتب بر عملیاتهای مرمتی ما شده، گاهی اوقات مزید بر علت میشود تا تخریبها و اتفاقات بد رخ دهد. در میدان اولویت فعالیتی ما صنایع دستی و فعالیتهای مرتبط با حوزه فرهنگ است. کلیسای بیت لحم یا بیت اللحم (Bedkhem Church) با کمک مالی فردی مشهور به خواجه پطرس ساخته شده است که در محوطه همین کلیسا به خاک سپرده شده است. در ایران هنوز هم دخمههایی هرچند متروک وجود دارد که معروفترین آنها «دخمه بندر سیراف» میباشد؛ دخمهای که بعد از اسلام، بهعنوان قبرستان مسلمانها مورد استفاده قرار گرفته است. برای رفتن به این پل، هم می توانید از خودروی شخصی و هم از وسایل نقلیه ی عمومی استفاده نمایید. بیش از 6000 موجود در آکواریوم پارک ناجوان شما را به سفری به عمق 35 متری زیر آب می برند.